fredag 27 juli 2012

Farbror Elofs skafferi; Varning!

Åh jag skulle så gärna skriva ett inlägg som lovordar Farbror Elofs skafferi, men vi blev faktiskt riktigt besvikna. Farbror Elofs är ganska välkänt, omnämnt i White Guide flera år i rad och så. Och jag har länge velat åka dit men det koncept de har vanligtvis med tex seriös söndagsmiddag funkar inte jättebra med en aktiv liten men nu under sommaren har de sommarcafé med lunch och fika som är öppet dagtid och det passar oss mycket bättre. Så idag bar det så av till Billeberga, förväntningarna var ganska höga men infriades tyvärr inte. Av flera olika anledningar. Själva stället är otroligt fint, en jättemysig gammal gård med otroligt fin innergård där man kan sitta och äta om man inte hellre sitter inne. Farbror Elofs har prytt lokalen med saker som dessutom är till salu - en lite intressant tvist. På Elofs hemsida står att de serverar ex. lasagne, sallad, och gazpacho och jag får då uppfattningen att de alltid har dessa rätter och kanske några till att välja mellan. Vi får dock bara två lunchalternativ; Gurksoppa eller Ryggbiff med pastasallad och alla äter ryggbiffen. Köttet var verkligen jättegott men pastan var typ färsk pasta av det slag som man typ köper på Hemköp när man har brått. Dagens fika var banankaka och morotskaka samt hemgjord glass men vi provade inget av det.

Jag tycker om att ha överblick över vad som finns och priser och saknade en meny och när jag frågade personalen svarade hon på mina frågor väldigt knapphändigt. Exempel; När jag frågar om de har fika blir svaret bara ja, ingen info om vad det finns för fika. Det känns nästan som om hon inte vill prata med oss. Jag berömmer stället, säger att det är fint men får ett ganska stramt bemötande. Själv uppskattar jag personal som är informativ och hjälpsam och även om hon som betjänade oss inte var direkt otrevlig så var hon inte direkt trevlig heller. Så alltså;

-Det känns lite lite att bara ha två rätter att välja mellan.

-Vi får ingen info om vad rätterna kostar eller vad de har för utbud, när vi frågar om öppethållande och vad de har för fika svarar personalen knappt på våra frågor.

-Pastan hade tråkig konsistens och när man går till ett ställe som nämns i White Guide har man högre förväntningar än så, även priset på 114 kr /person borde kunna motivera till bättre råvaror. Även om lunchen kanske kan vara lite enklare är det samtidigt ett bra sätt att testa ett ställe och jag tänker lite att om man inte är nöjd kanske det inte är såå sannolikt att man kommer tillbaka och äter middag. Så ganska ostrategiskt om man vill ha många gäster.

-När jag betalat och fått kvittot upptäcker jag att de tagit 45 kronor för vattnet (!!!!). Det här med vatten är en av mina stötestenar, det ska finnas lättillgängligt, dvs gärna en stor kanna på bordet eller att det är lätt att ta mer själv och i Sverige förväntar man sig inte att behöva betala mer än en symbolisk summa. Men detta var tydligen något speciellt vatten. (?????). Inte för att vi märkte det på smaken och ärligt talet känns det bara som ett dåligt sätt att kunna ta betalt för något som inte borde kosta något. När jag talar om att jag tycker det är konstigt säger personalen att det blivit fel, det ska "bara" kosta 30 kronor. Inte för att det gör mig nöjdare, känslan av att de försöker lura en blir nästan starkare. Vi kommer aldrig åka hit igen. Och jag hoppas ni inte gör det heller!

Prisnivå; 114 kr känns mycket för en lunch, och även om köttet var gott så var som sagt pastan tråkig. Har ingen info om pris på fika. OBS!!! Vatten kostar 30 kr. Eller 45. OBS!!!

Barnvänligt; Jodå, ganska mycket att titta på inne i restaurangen och Stora åt glatt av sin halvportion.

Ta sig hit;  Det går tåg till Billeberga. Annars bil. Men jag hade hellre åkt nån annanstans.

Göra här; Billeberga Stenugnsbageri ligger precis brevid, de har fabriksförsäljning så här kan man passa på att köpa bröd.

10 kommentarer:

  1. Elofs skaffri har nyligen bytt ägare. Stor - negativ- förändring !

    SvaraRadera
  2. Aha, det förklarar ju saken. Men frågan är ju varför man vill ha en restaurang om man inte verkar vilja att folk ska komma dit?

    SvaraRadera
  3. Jag har själv jobbat där innan det bytte ägare och vi hade många många glada och nöjda gäster. Tråkigt att höra och läsa det du skriver :(

    SvaraRadera
  4. ja, det känns trist att ägarbytet blev så negativt. Önskar jag hade ätit där innan, för jag har hört mkt gott om Elofs innan.

    SvaraRadera
  5. Kan inte låta bli att kommentera även om inlägget är sen förra året. Åkte med stor förväntan till detta ställe för några år sedan med min då tonåriga dotter och har aldrig blivit så besviken på både bemötande och mat. Vet inte om man tyckte att en ensam mamma o ett barn inte var nåt att bry sig om, men vi blev bl a tillsagda att det vore bra om vi kunde välja samma mat båda två för man väntade ett större sällskap senare och då blev det lättare för kocken! Kocken var för övrigt förkyld o på ett uselt humör vilket hördes tydligt i restaurangen. Pasta med tryffel var kruttorrt och riktigt dåligt och man kände sig bara i vägen. Och att man kunde köpa loppissakerna som fanns överallt stämde inte heller för varenda sak jag frågade om visade sig inte vara till salu. Jag har rest mycket och ätit en himla massa god mat runtom i världen men Farbror Elofs är ett av mina absolut sämsta matminnen. Ångrar än att jag inte stuvade in dotter o resväskor i bilen och tackade för oss efter den usla inledningen. Nä tacka vet jag Hedmans Krog längre söderut. Värt varenda öre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tråkigt att höra, men tyvärr blir jag inte förvånad...vi var ju oxå missnöjda o mkt besvikna, framförallt pga bemötandet

      Radera
  6. Nu har dom tydligen nya ägare igen. Den oengagerade hippiedamen har tydligen sålt det.

    SvaraRadera
  7. Och så var det stängt igen....Förhoppningsvis för gott denna gång. Trist att ett sådant ställe,som var riktigt bra en gång i tiden,gick ner sig totalt.

    SvaraRadera
  8. Se länk ...jätte tråkigt..Men det är förklaringen

    http://www.sydsvenskan.se/2010-08-23/forverkligade-sin-drom-med-farbror-elofs-skafferi

    SvaraRadera
  9. Se länk ...jätte tråkigt..Men det är förklaringen

    http://www.sydsvenskan.se/2010-08-23/forverkligade-sin-drom-med-farbror-elofs-skafferi

    SvaraRadera