fredag 6 juni 2014

Långhelg på Österlen.

Vi tillbringade Kristi Himmelsfärd på Österlen, hyrde en stuga i Simrishamn mellan onsdag – söndag.  Vi har inte varit jättemycket på Österlen innan – det är ju ganska långt, för långt för dagsutflykter med barn tycker vi, och innan när vi bodde i Malmö hade vi ingen bil. Men vi har ju varit här innan; jag har varit på tjejhelg i Simrishamn och i Kivik, jag och Hasse hyrde bil för länge sedan (innan barnen) och körde runt, lite olika utflykter (med jobb o sånt) osv. Det kändes kul och lite lyxigt att få utforska lite i och runt Simrishamn – och vi hade jättetur med vädret, soligt hela tiden. Även om Österlen kanske ligger utanför Utflyktsakutens utflyktsradie så är det många klassiska utflyktsmål och jag vill ändå dela med mig av några tips. Som kan summeras så här; mysigt, trevligt och gott MEN ganska så dyrt.

Simrishamn är en mysig liten stad, ett av få ställen på Österlen dit man lätt tar sig med kollektivtrafik. Det är också en bra utgångspunkt för utflykter till alla mysiga ställen runtomkring.
Första dagen var vi i Baskemölla och Vik – vi trodde vi skulle kunna hitta ett café eller nåt och ta en liten förmiddagsfika men det verkade inte finnas nåt.  Lunch och fika åt vi på supermysiga Mandelmans – en jättemysig trädgård, med ekologiska o härproducerad mat – från deras egen trädgård. Här finns grisar, höns, en katt, lite små bilar/traktorer och en mysig miljö. Jag blev eg. inte såå begistrad i maten, en ”trädgårdstallrik” med potatis, morötter, sallad, haloumi och två röror för 145 kr. Dottern åt god macka med peso för 65 –det var nog det mest prisvärda alternativet. Vi fikade även; rabarbermuffins, citronmarängpaj, rabarberpaj – väldigt mycket gott att välja på så ska ni hit kanske det är fika ni ska satsa på.  Vi körde även ner till den superhärliga stranden vid Knäbäckshusen, så fin strand.

Andra dagen körde vi till Kivik där vi började med ett besök vid Kungagraven. Vill man gå in i graven öppnar den 11.00 och det finns ett mysigt café i anslutning till graven. Vi var dock där tidigare och fick nöja oss med att titta utifrån. Strosade sen runt i Kivik en stund,  hängde ett tag på lekplatsen nere vid havet och tog en god förmiddagsfika på Strand. Eg. öppnar de inte förrän senare men vi frågade försynt o de serverade glatt goda grillade mackor och helgens godaste cappuccino. Här kan man både äta o bo – väldigt fint ställe! Sen körde vi upp till Stenshuvud för en promenad i nationalparken, mysigt med skogspromenad i härlig miljö och väldigt härlig utsikt. Efter detta blev det lunch på Kiviks musteri, här finns även ett café men vi slog till på grillbuffé på restaurangen. Extremt gott och faktiskt ett prisvärt alternativ. För barnen kostade buffen 79 och för vuxna 145 men då ingår dryck och man kan äta så mycket man vill.  Sen ner en sväng till havet – denna gång vid Haväng-  vi spanade in Havängsdösen och stranden och köpte glass på Skepparsgården. Vi körde förbi Ravlunda bränneri – där det finns både café och museum med gamla bilar o dyl men vi stannade ingen längre stund.

Lördagen körde vi söderut och stannade först i Simrislund för att titta på hällristningarna. Sen blev det ett kort fikastopp i Brantevik – här finns tre ställen att fika på. Sen var jag nyfiken på Blå huset i Borrby så det blev ett stopp även där med förmiddagsmackor. Fin och mysig trädgård och många roliga retrogrejer men ganska höga priser om man vill handla, men fikat hade helt ok priser - men utbudet är inte jättestort. Sen körde vi ner till Ale Stenar/Kåseberga. Detta är ju ett häftigt ställe, men tycker det var mysigare norr om Simrishamn. Här åt vi laxbiff, korv, rökt sill mm, helt ok priser men inget sådär jätte speciellt. På vägen tillbaka till Simrishamn körde vi förbi Lilla Kafferosteriet, Ester åt en god pizza och vi andra fikade lite. Stenugnsbakade pizzor verkar vara en grej på Österlen, dessa var som sagt väldigt goda, kostar 145 kr men då märks det att tomatsåsen är gjord på färska tomater osv. Som en liten kvällsutflykt körde vi till Gyllebosjön för  ett kvällsdopp sen blev det kvällsmat på Franskans creperi i Rörum – otroligt mysigt! Gott var det också. Runt 140 kr för en rätt även här. Bad om Crepes med ost o skinka till barnen o det gick hem.

I själva Simrishamn kan jag tipsa om Börje Ohlssons skafferi som har väldigt prisvärd buffélunch för 99 kr; pajer, sallader, oliver, ostar och mycket mer.  Nere i hamnen finns både glasskiosker och lite olika enklare matställen. Jag gillade min fisksoppa på Måns Byckare de hade mycket att välja på och bra barnalternativ, men det finns ett gäng olika restauranger att prova.

Vi hade helt enkelt en väldigt mysig långhelg, det är korta avstånd och bilåkandet kändes inte som ett problem. Vi har fortfarande väldigt många ställen kvar att upptäcka och jag kan tänka mig att göra detta till en tradition. Det kryllar av gårdsbutiker, caféer, restauranger så det är bara att ge sig ut på en egen upptäcktsfärd.