lördag 4 maj 2013

Nära och bra

Vi orkar inte alltid åka på längre utflykter som kanske tar upp större delen av dagen och som kräver att vi endera åker bil eller tåg en längre stund. Men det är inte heller alla gånger vi vill vara hemma hela dagen bara för det. Då är det skönt att bara göra en liten utflykt, och jag vill verkligen betona att små, enkla utflykter i närområdet verkligen inte är sämre utan nästan tvärtom - just för att de är lättillgängliga o lätta att komma i väg på och dessutom hinner vi ju göra annat under dagen också. Vi tar oss ganska ofta ner till stranden, där är alltid härligt oavsett årstid, förutom stranden är mina bästa utflykter på cykelavstånd dessa:

Råå  är mysigt tycker vi och cykelvägen dit är ju en utflykt i sig, så härligt att cykla längs havet utan störande biltrafik. Nu under vår/sommar blommar Råå förstås upp lite extra, och första lördagen varje månade ordnas cabbe-träffar, och på söndagarna har Råå if bakluckeloppis.

Råådalen sakta men säkert börjar det grönska mer och mer och jag tror att Kristi himmelsfärd kommer det vara så där underbart nygrönt. 21 april invigdes nya stigar här det finns nu möjlighet till bla dessa tre olika vandringar:

Raus kyrka – Görarps mölla – Raus kyrka (cirka 3,5 kilometer)
Görarps mölla – Gantofta – Görarps mölla (cirka 3,5 kilometer)
 Raus kyrka – Gantofta – Raus kyrka (cirka 7 kilometer)

Havsleden är alltid härligt att gå, och ja, Helgas Hamnkrog har öppnat nu!

Tomatens hus - även om jag blev lite besviken när jag var där sist, så gillar jag ändå Tomatens hus. Cyklar man dit genom rapsfälten blir det ju lite mer av utflykten än om man tar bilen.

Hilleshögs dalar  Jag är ifs inte helt säker på just att cykla hit då uppförsbacken till Glumslöv är ganska grym, men nära är det ju, snart släpps nog korna som brukar beta här ut och när rapsen blommar. Missa INTE utsikten från parkeringen ovanför backarna.

Bilden är från dagens lilla cykelutflykt till Nylanders rött och grönt, vår lokala gårdsbutik som hade Öppen gård med loppis, tipspromenad, fika och framförallt möjlighet att klappa och mata en massa kor och kalvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar