torsdag 13 september 2012

Möllan

Var i Malmö i går och blev svårt nostalgisk, bodde ju i Malmö i 8 år innan vi flyttade till Rydebäck, och Malmö är förmodligen det ställe där jag känt mig mest hemma. Och hemma det började när jag kom till Möllevångstorget. Jag är kanske naiv, men när jag tänker på Möllan är det mysiga och positiva saker jag tänker på inte brottslighet och svartjobb, och jag tycker om att det inte är så puttenuttigt utan lite lite småruffigt med små konstiga affärer, billiga frisörer, butiker där man kan handla skumma ingredienser. Jag tycker om blandningen av folk, alla trevliga ställen, caféer restauranger och barer Jag tycker om att gå på Ystadsgatan upp mot torget i kvällsol, jag tycker om att handla grönsaker på torget, att köpa nudlar och kaffirlimeblad på Thaiaffären (som nu har stängt) och libanesiskt bröd i det lilla bageriet. Jag tycker om att köpa grillad kyckling på Simrishamnsgatan och ta med till Folkets park. Nu är jag/vi ju inte så ofta här längre (snyft!) men här är några favoriter vi återkommer till;

Krua Thai - stabil Thaimat, precis på torget, stor uteservering med sol lunch o kväll men frågan är om inte maten på Green Mango, (en bit ner på Ystadsgatan) är lite, lite godare? Vill man hellre äta Vietnamesisk mat går man till Restaurang Asien som också ligger på Ystadgatan. Kanske lite tråkig inredning men väldigt god och prisvärd mat. Är man mer sugen på pizza eller annan italiensk mat går man till Siciliana. Även här finns en stor uteservering.

Andra roliga restauranger med mer "gå ut" känsla är tex Tempo, Metro, Carib Kreol, och Restaurang Möllan, på dessa ställen äter man på kvällen, alla har uteserveringar sommartid. Plocke-pinn har ett roligt koncept med lite annorlunda tapas. Och så MÅSTE man gå till Grand öl & mat om inte annat så för den fantastiska lokalen!

Är man sugen på att gå på café kan man gå till "Simpan" dvs Simrishamnsgatan 3, där man får goda mackor och gott kaffe. De har även en väldigt schysst frukostbuffé.

Vad mer? Man kan passa på att klippa sig om man vågar, billigt är det i alla fall. Köpa telefonkort till mobilen. Och som sagt vill man inhandla "exotisk" mat är Möllan ett bra ställe. Torghandel på lördagar. Vet inte om Friisgatan räknas som Möllan direkt men kommer man från Triangeln passerar man ju här på väg mot Möllan - här ligger hur som helst både roliga affärer som Folk (färgglada kläder till kvinnor) och Miloi (inredning, barnkläder mm).

Det finns ungefär hur många ställen som helst, jag har varit på en bråkdel och som sagt är inte här så ofta längre. Men Möllan har en stor plats i mitt hjärta!

Prisnivå; Malmö överlag och särskilt Möllan är väldigt väldigt prisvärt.

Barnvänligt; Jodå, men just de lite "finare" restaurangerna går jag hellre till utan barn.

Ta sig hit; Tåg till Triangeln

Göra här; Tröttnar man på Möllan står resten av Malmö till förfogande...

Senast besökt; Sommaren 2012


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar