söndag 24 mars 2013

Laholm

Grejen med att blogga är att det går i vågor, i alla fall för mig, har haft en dipp med dålig motivation men så tog jag tag i det hela och skrev ett inlägg i går och genast är jag liksom igång och bloggsugen igen. Så: Laholm, ja nu ligger det ju inte ens i Skåne utan i Halland men om en bor i Nordvästra Skåne så är det ju inte längre dit än till typ Malmö. Jag hade aldrig varit i Laholm och tänkte att så kan vi ju inte ha det, hade hört att det var en mysig liten stad med fin stadskärna, så en dag för några månader sen åkte jag dit på en liten utflykt. Laholm känns kanske som ett sommarställe, eller i alla fall stränderna i närheten, men själva staden kan en ju besöka när som helst. Jag gillar såna här små mysiga städer, det är lätt att få överblick och skaffa sig en uppfattning om stället på ganska kort tid. Och stadskärnan är gammal och fin med fina hus och kullestensgator. En annan rolig grej med Laholm som i alla fall jag uppskattar är avsaknaden av kedjor. Här finns bokhandel, caféer, barnklädesaffär, leksaksaffär men inga kedjor överhuvudtaget (inte vad jag kunde se i själva centrum iaf). Så befriande på nåt sätt, har blivit så van vid den likriktning som följer i de stora kedjornas spår vare sig det gäller butiker eller caféer och tyckte det var trevlig med ställen som faktiskt får prägling av ägaren. I Laholm finns tex  mysiga Bokhandeln, där de förutom många bra böcker även säljer lite presentartiklar, Lykkemaja har fina märkeskläder till barn (Esprit, Noa Noa mm), Specialrosteriet som är ett litet kafferosteri, en trevlig Fair trade-shop, och här finns även en välsorterad leksaksaffär. I Laholm finns faktiskt också ett teckningsmuséum men det var tyvärr stängt vid mitt besök.

Vill man fika/äta finns ett gäng olika alternativ, Jag fikade  varm macka och kaffe på Milles som kändes prisvärt (macka 45 kr, paj 62 kr) och schysst. De har även pajer, soppa, lasagne mm. Ligger precis på torget (Stortorget). På torget finns även ett konditori (Conditori Cecila). Ebbas goda är en liten deli som även har lunchservering, Rökeriet som förstås ligger nere vid ån serverar lättare lunch och såklart finns det en drös ställen till så en har ganska mycket att välja mellan.

Prisnivå: Gå runt o titta är gratis, Teckningsmuséet har vad jag kan förstå gratis inträde. Prisvärd fika på Milles.

Barnvänligt: Ja, tycker små städer är smidiga med barn, korta avstånd att gå. Stadsparken kan vara ett bra ställe att rasta barnen lite extra på.

Ta sig hit; Tåg går bra men stationen ligger en bra bit från Laholm centrum, men det går bussar i anslutning till tågen.

Göra här; Är det sommar kan en ju åka ner till stranden, men Laholm erbjuder faktiskt även möjlighet till sjöbad .

Senast besökt, November 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar